Az alábbiakban röviden ismertetjük, hogy miképp
intézheti biztonságos módon vásárlását.
Mire figyeljen a
vásárláskor?
Olvassa el Webáruházunk ismertetőjét, a vásárlás kondícióit és a
kiszállítás és a fizetés feltételeit!
Tanulmányozza át a Webáruház biztonsági feltételeit, hiszen ezzel
garantálják az Ön adatainak biztonságát!
Tartsa nyilván a vásárlásával kapcsolatos adatait!
Tartsa nyilván a fizetéssel kapcsolatos tranzakciós adatait! (tranzakció
azonosító, engedélyszám)
Biztosítsa, hogy titkos kártyaadataihoz illetéktelen személy soha ne
férhessen hozzá.
Használjon olyan böngészőt, amely támogatja a TLS titkosításhoz szükséges
opciót!
A biztonságról
A TLS, a Transport Layer
Security elfogadott titkosítási eljárás rövidítése.
Bankunk rendelkezik egy 256 bites titkosító kulccsal,
amely a kommunikációs csatornát védi. A VeriSign nevű
cég teszi lehetővé a CIB Banknak a 256 bites kulcs használatát, amely
segítségével biztosítjuk az TLS alapú titkosítást. Jelenleg a világ elektronikus
kereskedelmének 90%-ában ezt a titkosítási módot
alkalmazzák. A vásárló által használt böngésző program az TLS segítségével a
kártyabirtokos adatait az elküldés előtt titkosítja,
így azok kódolt formában jutnak el a CIB Bankhoz, ezáltal illetéktelen
személyek számára nem értelmezhetőek.
Elfogadott kártyák
A CIB Bank internetes fizetési rendszere a Mastercard/Maestro, a VISA termékcsaládba tartozó VISA és VISA Electron (az Electronnál csak
abban az esetben, ha azt a kibocsátó bank engedélyezi) bankkártyák használatát,
valamint internetes használatra alkalmas webkártyával való fizetést teszi
lehetővé.
Fizetés lépései
Ön a Webáruház oldalán választja ki az árut/szolgáltatás melynek összegét
bankkártyás fizetéssel kívánja teljesíteni.
Ezt követően Ön átkerül a CIB Bank biztonságos fizetést garantáló oldalára,
ahol a fizetés megkezdéséhez kártyaadatait szükséges kitöltenie.
A kártyaadatok megadását követően a Fizetés gombra kattintva indíthatja el
a tranzakciót
A fizetést követően Ön visszatér a Webáruház oldalára, ahol a tranzakció
eredményéről kap visszaigazolást.
A bankkártyával történő fizetés esetén a sikeres tranzakciót követően – ez
a bankkártya érvényessége és a fedezet ellenőrzése utáni elfogadást jelenti –,
a CIB Bank elindítja a Kártyabirtokos számlájának megterhelését az áru vagy
szolgáltatás ellenértékével.
Amennyiben Ön nem kerül visszairányításra a fizetőoldalról a Webáruház
oldalára, úgy a tranzakció sikertelennek minősül. Amennyiben a banki
fizetőoldalon a böngésző „Vissza/Back” vagy a „Frissítés/Refresh”
gombjára kattint, ill. bezárja a böngésző ablakot
mielőtt visszairányításra kerülne az áruházba, a fizetés sikertelennek minősül.
Amennyiben a tranzakció eredményéről, annak sikertelensége esetén, okáról,
részleteiről bővebben kíván tájékozódni, kérjük, vegye fel a kapcsolatot
számlavezető bankjával.
Kérdések és válaszok internetes kártyás fizetésről
KÁRTYAELFOGADÁS
Milyen típusú kártyákkal lehet fizetni?
A VISA és a
Mastercard dombornyomott kártyáival, ill. egyes VISA Electron, V Pay
kártyákkal. A VISA Electron kártyák interneten történő használatának lehetősége
a kártyát kibocsátó banktól függ. A CIB által kibocsátott VISA Electron típusú
bankkártya használható interneten történő vásárlásra.
Mely bankok kártyái alkalmasak internetes fizetésre?
Minden olyan VISA és Mastercard/Maestro kártyával, mely internetes fizetésre a kártyakibocsátó bank által engedélyeztetve lettek, valamint a kifejezetten internetes használatra hivatott webkártyák.
Lehet-e vásárlókártyákkal fizetni?
Hűségpontokat tartalmazó, kereskedők/szolgáltatók által kibocsátott pontgyűjtő kártyákkal nem lehet interneten fizetni.
Lehet-e co-branded kártyákkal fizetni?
Bármilyen olyan co-branded kártyával lehetséges fizetni, mely internetes fizetésre alkalmas MasterCard vagy VISA alapú kártya.
FIZETÉS FOLYAMATA
Hogyan működik az online fizetés banki háttérfolyamata?
A vásárló a kereskedő/szolgáltató internetes oldalán a bankkártyás fizetési mód választását követően a fizetést kezdeményezi, melynek eredményeként átkerül a Bank biztonságos kommunikációs csatornával ellátott fizetőoldalára. A fizetéshez szükséges megadni kártyaszámát, lejárati idejét, és a kártya hátoldalának aláíráscsíkján található 3 jegyű érvényesítési kódot. A tranzakciót Ön indítja el, ettől kezdve a kártya valós idejű engedélyezésen megy keresztül, melynek keretében a kártyaadatok eredetisége-, fedezet-, vásárlási limit kerül ellenőrzésre. Amennyiben a tranzakció folytatásához minden adat megfelel, a fizetendő összeget számlavezető (kártyakibocsátó) bankja zárolja a kártyáján. Az összeg számlán történő terhelése (levonása) számlavezető banktól függően néhány napon belül következik be.
Miben különbözik az internetes kártyás vásárlás a hagyományostól?
Megkülönböztetünk kártya jelenlétével történő (Card Present) és kártya jelenléte nélküli (Card not Present) tranzakciókat. A Card Present tranzakció POS terminál eszköz segítségével történik. A kártya lehúzását és a PIN kód beütését követően a terminál kapcsolatba lép a kártyabirtokos bankjával, az engedélyező központon keresztül, és a kártya típusától, illetve a kártya kibocsátójától függően a VISA vagy MasterCard hálózaton keresztül. Itt megtörténik az érvényesség és fedezetvizsgálat (authorizáció). Az előbbi útvonalon visszafelé haladva a POS terminál (illetve a kereskedő) megkapja a jóváhagyást vagy elutasítást. A vásárló aláírja a bizonylatot. A Card not Present olyan tranzakció, melynek lebonyolításakor a bankkártya fizikailag nincs jelen. Ide tartoznak a levélben, telefonon, illetve az elektronikus úton (internet) lebonyolított tranzakciók, amelyek esetében a vásárló (kártyabirtokos) a tranzakciót biztonságos (256 bites titkosítású) fizetőoldalon bekért kártyaadatok megadásával indítja. A sikeres tranzakcióról Ön kap ún. engedélyszámot, mely megegyezik a papír alapú bizonylaton található számmal.
Mit jelent a foglalás?
A tranzakciót a bank tudomására jutásakor azonnal foglalás (zárolás) követi, hiszen a tényleges terheléshez előbb a hivatalos adatoknak be kell érkezniük, mely néhány napot igénybe vesz és az alatt a vásárolt összeg újra elkölthető lenne. Ezért a foglalással a levásárolt vagy felvett pénzt elkülönítik, foglalás alá teszik. A foglalt összeg hozzátartozik a számlaegyenleghez, azaz jár rá kamat, de még egyszer nem költhető el. A foglalás biztosítja azon tranzakciók visszautasítását, melyre már nincs fedezet, noha a számlaegyenleg erre elvben még lehetőséget nyújtana.
SIKERTELEN FIZETÉSEK ÉS TEENDŐK
Milyen esetben lehet sikertelen egy tranzakció?
Általában a kártyát kibocsátó bank (tehát ahol az ügyfél a kártyát kapta) által el nem fogadott fizetési megbízás; de bankkártya használat esetében ez lehet olyan okból is, hogy távközlési vagy informatikai hiba miatt az engedélykérés nem jut el a kártyát kibocsátó bankhoz.
Kártya jellegű hiba
· A kártya nem alkalmas internetes fizetésre.
· A kártya internetes használata számlavezető bank által tiltott.
· A kártyahasználat tiltott.
· A kártyaadatok (kártyaszám, lejárat, aláíráscsíkon szereplő kód) hibásan lettek megadva.
· A kártya lejárt.
Számla jellegű hiba
· Nincs fedezet a tranzakció végrehajtásához.
· A tranzakció összege meghaladja a kártya vásárlási limitét.
Kapcsolati jellegű hiba
· A tranzakció során valószínűleg megszakadt a vonal. Kérjük, próbálja meg újra.
· A tranzakció időtúllépés miatt sikertelen volt. Kérjük, próbálja meg újra.
Technikai jellegű hiba
· Amennyiben a fizetőoldalról nem tért vissza a kereskedő/szolgáltató oldalára, a tranzakció sikertelen.
· Amennyiben a fizetőoldalról visszatért, de a böngésző "back", "reload" illetve "refresh" segítségével visszatér a fizetőoldalra, tranzakcióját a rendszer biztonsági okokból automatikusan visszautasítja.
Mi a teendő a fizetési procedúra sikertelensége
esetén?
A tranzakcióról
minden esetben generálódik egy tranzakcióazonosító, melyet javaslunk feljegyezni. Amennyiben a fizetési kísérlet során tranzakció banki oldalról visszautasításra kerül, kérjük vegye
fel a kapcsolatot számlavezető bankjával.
Miért a számlavezető
bankkal kell felvenni a kapcsolatot a fizetés sikertelensége esetén?
A kártyaellenőrzés
során a számlavezető (kártyakibocsátó) bank értesíti az összeget
beszedő kereskedő (elfogadó) bankjának, hogy a tranzakció elvégezhető-e. Más bank ügyfelének az elfogadó bank
nem adhat ki bizalmas információkat,
arra csak a kártyabirtokost azonosító
banknak van joga.
Mit jelent az, ha bankomtól azonban SMS kaptam az összeg foglalásáról/zárolásáról, azonban a kereskedő/szolgáltató azt jelzi, hogy
sikertelen volt a fizetés?
Ez a jelenség olyan esetben fordulhat elő, ha a kártya ellenőrzése megtörtént a fizetőoldalon, azonban Ön nem tért
vissza kereskedő/szolgáltató internetes oldalára.
A tranzakció ebben az esetben befejezetlennek,
így automatikusan sikertelennek minősül. Ilyen esetben az
összeg nem kerül terhelésre kártyáján, a foglalás feloldásra kerül.
BIZTONSÁG
Mit jelent a VeriSign és a 256 bites titkosítású TLS kommunikációs csatorna?
A TLS, a Transport Layer Security elfogadott titkosítási eljárás rövidítése. Bankunk rendelkezik egy 256 bites titkosító kulccsal, amely a kommunikációs csatornát védi. A VeriSign nevű cég teszi lehetővé a CIB Bank-nak a 256 bites kulcs használatát, amely segítségével biztosítjuk a TLS alapú titkosítást. Jelenleg a világ elektronikus kereskedelmének 90%-ában ezt a titkosítási módot alkalmazzák. A vásárló által használt böngésző program a TLS segítségével a kártyabirtokos adatait az elküldés előtt titkosítja, így azok kódolt formában jutnak el a CIB Bankhoz, ezáltal illetéktelen személyek számára nem értelmezhetőek.
A fizetés után figyelmeztetett a böngészőm, hogy elhagyom a biztonsági zónát. A fizetésem biztonsága így garantált?
Teljes mértékben igen. A fizetés folyamata 256-bites titkosított kommunikációs csatornán folyik, így teljesen biztonságos. A tranzakciót követően Ön a kereskedő honlapjára jut vissza, amennyiben a kereskedő oldala nem titkosított, a böngészője figyelmezteti, hogy a titkosított csatornát elhagyta. Ez nem jelent veszélyt a fizetés biztonságát illetően.
Mit jelent a CVC2/CVV2 kód?
A MasterCard
esetében az ún Card Verification Code, a Visa esetében az ún. Card Verification
Value egy olyan, a bankkártya mágnescsíkján kódolt numerikus érték, melynek
segítségével megállapítható egy kártya valódisága. Az ún. CVC2 kódot, mely az
Mastercard/Maestro kártyák hátoldalán található számsor utolsó három
számjegyében szerepel, az internetes vásárlások során kell megadni.
Mit jelent a Verified by Visa?
A Verified by Visa rendszerben regisztrált Visa kártyabirtokosok jelszót választanak a kártyát kibocsátó banknál, mely segítségével azonosíthatják magukat internetes vásárlás esetén, és amely védelmet nyújt a Visa kártyák jogosulatlan használata ellen. A CIB Bank elfogadja a Verified by Visa rendszer keretein belül kibocsátott kártyákat.
Mit jelent a Mastercard SecureCode?
A Mastercard SecureCode rendszerben regisztrált Mastercard/Maestro kártyabirtokosok jelszót választanak a kártyát kibocsátó banknál, mely segítségével azonosíthatják magukat internetes vásárlás esetén, és amely védelmet nyújt a Mastercard/Maestro kártyák jogosulatlan használata ellen. A CIB Bank elfogadja a Mastercard SecureCode rendszer keretein belül kibocsátott kártyákat.
Mit jelent a UCAF kód?
MasterCard/Maestro kártyák esetén az Ön kártyakibocsátó bankjától esetlegesen kapott egyedi kód. Ha nem kapott ilyet, hagyja üresen a mezőt.